راهنمای جامع خرید بهترین هارد اکسترنال 2021

آیا حافظه لپ تاپ شما تقریبا پر شده است؟ به بکاپ گرفتن از تصاویر و ویدئوهای خود احتیاج دارید؟ این روزها هارد اکسترنال، قیمتی به مراتب کمتر از همیشه دارد و گزینه‌ای مناسب برای این کارهاست. در این بررسی تخصصی به شما کمک می‌کنیم که بتوانید بهترین هارد اکسترنال 2021 را برای خود انتخاب کنید.

در دوره‌ای که فضای ابری قیمت‌های به‌صرفه‌ای دارد و قیمت SSD اکسترنال ارزان‌تر می‌شود، شاید اینگونه به نظر برسد که دیگر ضرورتی به استفاده از هارد اکسترنال وجود ندارد. اما مدل‌های جدید هارد اکسترنال نسبت به مدل‌های قدیمی‌ سریع‌تر، شکیل‌تر و اغلب بادوام‌تر هستند. همچنین ظرفیت این نوع هاردها نسبت به قیمت ارزانی که دارند بسیار بالاست. شما با یک هارد اکسترنال ارزان می‌توانید تنها با وصل کردن یک کابل، یک ترابایت حافظه به لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود اضافه کنید.

البته انتخاب بهترین هارد اکسترنال چندان هم ساده نیست. ظرفیت هارد مهمترین نکته‌ای است که باید مدنظر داشته باشید؛ همین ویژگی است که براساس میزان ظرفیت مورد نیاز شما می‌تواند قیمت هارد اکسترنال را بالا و پایین کند. دیگر فاکتورهای مهم در خرید هارد اکسترنال شامل اندازه‌ی هارد (آیا به گونه‌ای طراحی شده که حمل‌ونقل آن آسان باشد یا صرفا روی میز به صورت ثابت قرار گیرد؟)، استحکام، پورتی که برای اتصال به کامپیوتر استفاده می‌کند و حتی رنگ‌بندی آن می‌شود.

این مطلب به شما کمک می‌کند که این موارد را به خوبی حلاجی کنید؛ بتوانید به سایر پرسش‌هایی که هنگام خرید هارد اکسترنال در ذهنتان شکل می‌گیرد، پاسخ دهید؛ و در آخر بهترین هارد اکسترنال 2021 را به شما معرفی می کنیم.

هارد اکسترنال چیست؟

هارد اکسترنال به درایوی گفته می‌شود که نیازی به نصب شدن درون کیس ندارد. هارد اکسترنال در واقع همان هارد اینترنال است که درون یک قاب مخصوص قرار گرفته است. این قاب می‌تواند دارای فرم ظاهری، جنس، ویژگی‌های فیزیکی و رابط‌ اتصال متفاوتی باشد.

این نوع هاردها برخلاف هاردهای اینترنال که با استفاده از کابل ساتا به مادربرد متصل می‌شوند، از طریق پورت USB به کامپیوترهای دسکتاپ یا لپ‌تاپ متصل می‌شوند. مزیت اصلی هاردهای اکسترنال، سادگی استفاده و قابلیت جابه‌جایی آنها است.

مقایسه هارد اکسترنال و اینترنال

هارد اکسترنال به ذخیره‌سازهایی گفته می‌شود که کاملا قابل حمل هستند. این نوع هارد دیسک‌ها درون کیس قرار نمی‌گیرند و با استفاده از پورت USB به کامپیوتر دسکتاپ یا لپ‌تاپ کاربر متصل می‌شوند.
این نوع از هارد درایوها در انواع و ظرفیت‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند. بعضی از این هارد دیسک‌ها امکان اتصال به صورت بی‌سیم از طریق وای‌فای را میسر کرده‌اند. بدین ترتیب می‌توانید اطلاعات را از طریق یک شبکه مشخص شده، بین کامپیوترهای مختلف به اشتراک بگذارید.
هاردهای اکسترنال برای ذخیره‌سازی اطلاعات یکی از بهترین ابزارهای موجود است. این نوع از درایوها نیز در دو نوع HDD و SSD در بازار قابل تهیه هستند. انواع اس‌اس‌دی طبیعتا سرعت‌های به مراتب بالاتری را ارائه می‌دهند.

مزایای هارد اکسترنال

قابلیت حمل بالا و مناسب برای افرادی که در سفر، جلسات مختلف و یا هر جایی به غیر از خانه خود به اطلاعات ذخیره شده در هارد نیاز دارند

  • امکان اتصال به چندین کامپیوتر بدون هیچ دردسری
  • بدون نیاز به نصب و تنظیمات
  • امنیت بالاتر اطلاعات به دلیل قابلیت جداسازی سریع و آسان
  • امکان خرید مدل‌های ضدضربه و مقاوم

از سوی دیگر، هارد درایوهای اینترنال درون کیس کامپیوترتان قرار گرفته‌اند. این هاردها با استفاده از پورت SATA به مادربرد کامپیوتر متصل می‌شوند. اگرچه امکانِ جابه‌جایی این نوع از هاردها نیز وجود دارد اما معمولا کسی این کار را انجام نمی‌دهد. به طور کلی دو نوع هارد اینترنال داریم که شامل HDD و SSD می‌شود.هارد دیسک‌های HDD رایج‌ترین نوع هارد درایو است که سالهاست مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع هاردها، صفحات یا دیسک‌های چرخشی و یک هد وجود دارد که با استفاده از خاصیت مغناطیسی اطلاعات مورد نظر کاربر را در هر لحظه در دسترس قرار می‌دهد.هر چقدر سرعت چرخش این صفحات و عملکرد هد بهتر باشد، سرعت دستیابی به اطلاعات و در نتیجه‌ی آن سرعت کلی کامپیوترتان بالاتر خواهد بود. این هارد دیسک‌ها قیمتِ به نسبت ارزانی دارند و فضای ذخیره‌سازی زیادی را در دسترس قرار می‌دهند.هارد درایوهای داخلی از نوع وضعیت جامد یا SSD نیز به سرعت بالا شناخته می‌شوند. اگر سرعت ذخیره‌سازی و دسترسی به اطلاعات مهم‌ترین اولویت شماست، این نوع هارد درایو اینترنال گزینه مناسبی خواهد بود.علاوه بر این، از آنجایی که اس‌اس‌دی‌ها هیچ‌گونه قطعه متحرکی ندارند، دوام بالاتری را نسبت به هاردهای اینترنال معمولی ارائه می‌دهند. این نوع هاردها معمولا اطلاعات شما را با ضریب اطمینان بیشتری نگهداری می‌کنند اما متاسفانه ظرفیت ذخیره‌سازی محدودی دارند.
البته این روزها مدل‌هایی با 4 ترابایت حافظه ذخیره‌سازی نیز عرضه شده است اما برای خرید آنها باید هزینه زیادی را بپردازید! بنابراین برای انتخاب بهترین هارد اکسترنال 2021 باید بودجه مناسبی را در نظر بگیرید.

مزایای هارد اینترنال

  • فضای ذخیره‌سازی بیشتر در بازه قیمتی یکسان
  • اتصال همیشگی به کامپیوتر و فرایند آسان‌تر تهیه نسخه پشتیبان
  • مقرون به صرفه تر نسبت به راهکارهای ذخیره‌سازی دیگر
  • قابلیت تعویض و ارتقای آسان و نسبتا سریع

جایگاه سرعت؛ SSD یا هارد دیسک؟

شاید هارد دیسک نسبت به پولی که پرداخت می‌کنید، ظرفیت بیشتری در اختیار شما بگذارد؛ اما ابتدا باید تفاوت اصلی بین حافظه‌های اکسترنال موجود در بازار را در نظر بگیرید که همان تفاوت هارد دیسک با SSD است.

بیشتر بخوانید : مقایسه هارد دیسک و SSD : چه تفاوت هایی با هم دارند ؟

اجزای SSD و هارد دیسک

حافظه‌های SSD اجزای مکانیکیِ کمتری نسبت به هارد دیسک‌ها دارند و سرعت بیشتری را برای دسترسی به اطلاعات مهیا می‌کنند. اما هارد دیسک‌ها اطلاعات را روی یک یا چند صفحه‌ی گردان دایره‌ای‌شکل ذخیره می‌کنند که این کار توسط یک هِد متحرکِ مغناطیسی انجام می‌گیرد. یک حافظه SSD از مجموعه‌ای از حافظه‌های فلش برای ذخیره‌ی اطلاعات استفاده می‌کند که این حافظه‌ها شبیه همان‌هایی است که در رم کامپیوتر استفاده می‌شود.

سرعت خواندن و نوشتن

سرعت معمول برای خواندن و نوشتن اطلاعات در هارد دیسک در بازه‌ی 100 تا 200 مگابایت بر ثانیه است؛ که به تراکم دیسک و سرعت چرخش آن بستگی دارد. این سرعت در سریع ترین هارد اکسترنال می‌تواند 5400 دور در دقیقه باشد. سرعتی که متداول‌تر است یا 7200 دور در دقیقه باشد که کمتر به کار می‌رود. حافظه‌های SSD اکسترنال حداقل دو برابر سرعت هارد دیسک و گاهی اوقات سرعت‌های بسیار بیشتری را هم ثبت می‌کنند. طبق تست‌ها و برآوردهای ما سرعت معمول در SSD های اکسترنال بیش از 400 مگابایت بر ثانیه است. در واقعیت این رقم به این معناست که می‌توانید چندین گیگابایت داده (مثلا یک فیلم 4 گیگابایتی یا عکس‌های خانوادگی در طول یک سال) را در عرض چند ثانیه به SSD اکسترنال منتقل کنید؛ ولی همین کار با هارد دیسک اکسترنال چند دقیقه طول می‌کشد.

امنیت

نه تنها خواندن و نوشتن اطلاعاتِ ذخیره شده روی حافظه‌های فلش سریع‌تر است بلکه امن‌تر نیز خواهد بود؛ زیرا هیچ‌گونه هد متحرک مغناطیسی یا صفحه‌ی گردانی ندارد. اگر هنگام دسترسی به داده‌های موجود روی SSD به آن ضربه بزنید، هیچ خطری فایل‌های شما را از جهت غیرقابل خواندن و خراب شدن تهدید نمی‌کند.

انواع ssd اکسترنال

بنابراین برای انتخاب بهترین هارد اکسترنال باید به موضوع امنیت اطلاعات و میزان حساسیت آنها نیز توجه داشته باشید. البته اگرچه SSDهای اکسترنال ارزان‌تر از قبل شده‌اند، اما راه زیادی تا جایگزینی کامل برای هارد دیسک‌ها در پیش دارند. البته هاردهای اکسترنال بزرگتر که غالبا برای استفاده رومیزی یا سرورها طراحی شده اند، همچنان از نوع هارد دیسک هستند. مهمترین دلیل این انتخاب ظرفیت بیشتر و قیمت به مراتب کمتر نسبت به SSD است.

اگر بیش از هر چیز به ظرفیت هارد نیاز دارید، هارد درایوهای قابل حمل گزینه‌ای بسیار مطلوب خواهند بود. به راحتی می‌توانید یک هارد دیسک قابل حملِ 2 ترابایتی را با قیمت مناسب پیدا کنید. قیمت SSD اکسترنال 2 ترابایتی بسیار بیشتر است و باید چیزی در حدود دو تا سه برابر بیشتر از پولی که برای هارد دیسک 2 ترابایتی می‌پردازید، برای آن پرداخت کنید. پس هوشمندانه انتخاب کنید.

هارد اکسترنال رومیزی بخریم یا قابل حمل؟

اگر مجموعه‌ای از فایل‌های تصویری بسیار بزرگ دارید، شاید شما تدوینگر عکس و فیلم یا عاشق سینما هستید؛ به احتمال زیاد به چندین ترابایت فضا برای ذخیره‌ی آن‌ها نیاز خواهید داشت. در چنین حالتی بهترین هارد اکسترنال برای شما هارد دیسک رومیزی است. این هاردها یک یا چند صفحه‌ی گردان در داخل آن‌ها قرار دارد و برای کار کردن به کابل برق اختصاصی احتیاج دارند. (در این سناریو فایل‌هایتان بر روی میز شما باقی می‌مانند.)

رفع مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال در ویندوز

ویژگی های ظاهری هاردهای اکسترنال رومیزی

هارد اکسترنال رومیزی که تنها یک دیسک گردان دارد معمولا از یک درایو 3.5 اینچی استفاده می‌کند و در ظرفیت‌هایی تا 12 ترابایت عرضه می‌شوند. البته تعداد کمی هارد اکسترنال 16 ترابایتی که تنها یک صفحه‌ی گردان دارند، در حال ورود به بازار هستند.انتخاب فرم فاکتور متناسب با نیازتان، یکی از موارد مهم در خرید بهترین هارد اکسترنال است. ویژگی های ظاهری هاردهای اکسترنال رومیزی عموما به سه دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه می خوانید:

دسته اول

 هاردهای اکسترنال 16 ترابایتی که تقریبا 13 سانتی‌متر طول و 5 سانتی‌متر عرض دارند. این نوع هاردهای اکسترنال علاوه بر ذخیره‌ی مجموعه فایل‌های حجیم، می‌توانند به عنوان درایوهایی ارزان برای بکاپ گرفتن از هارد داخلی کامپیوتر به کار روند. برای این کار می‌توانید از نرم‌افزار بکاپ‌گیری همراه هارد اکسترنال، استفاده کنید یا به سراغ برنامه‌های دیگر بروید.

دسته دوم

دسته دوم هاردهای اکسترنال رومیزی، تقریبا طول آن با مدل قبلی برابر است ولی عرض آن دو برابر شده است. این عرضِ بیشتر به دلیل جای دادنِ بیش از یک دیسک در هارد است. این مدل‌های بزرگ‌تر گران‌تر هستند ولی ظرفیت بسیار بیشتری هم دارند. مثلا ظرفیت‌های 16 ترابایت و بیشتر را در نظر داشته باشید. (در هارد اکسترنال 16 ترابایتی، دو درایو 8 ترابایتی قرار گرفته است.) نکته ی مهم دسته دوم این است که با هر تعداد درایو داخلی، امکان تعویض درایو وجود ندارد.

دسته سوم

بزرگ‌ترین هارد اکسترنال رومیزی، بسیار بزرگ‌تر و زمخت‌تر از دو دسته‌ی دیگری است که تا اینجا مرور کردیم. این نوع هاردها به قدری بزرگ هستند که ترجیح می‌دهید آن‌ها را زیر میز خود یا در یک محفظه‌ی سرور قرار دهید. این هاردها بیشتر برای استفاده‌ی حرفه‌ای در استودیوهای ادیت و ویرایش، اتاق‌های نظارت و کنترل و مواردی مشابه کاربرد دارند. ویژگی برجسته‌ی این هاردها در امکان تعویض درایوها است که به کمک اسلات‌های چندگانه‌ی آن‌ها به راحتی انجام می‌شود. به همین دلیل در اکثر آن‌ها می‌توانید در جلوی هارد اکسترنال رومیزی به سرعت به اسلات‌های درایو دسترسی داشته باشید.

هارد رومیزی و یا هارد قابل حمل ؟

اکثر این هارد ها که چندین اسلات دارند، بدون هارد دیسک داخلی فروخته می شوند. بنابراین هر نوع هاردی که بخواهید می‌توانید در داخل آن‌ها نصب کنید. (معمولا هاردهای 3.5 اینچی استفاده می شوند؛ ولی برخی مدل‌ها از هارد 2.5 اینچیِ مناسب لپ‌تاپ هم پشتیبانی می‌کنند.) مجموع ظرفیت این هاردهای اکسترنال فقط به تعداد اسلات‌های درایو و ظرفیت هاردهایی که داخل آن‌ها قرار می‌گیرد محدود می‌شود. در صنعت حافظه‌های ذخیره‌سازی به این نوع هاردهای اکسترنال (و همچنین همه‌ی هاردهای اکسترنال با ظرفیت کمتر) نام DAS داده شده است که مخفف direct attached storage و به معنای «ذخیره‌ساز مستقیم» است. این نامگذاری برای تشخیص این هاردها از ذخیره‌ساز تحت شبکه (NAS) انجام شده است. بسیاری از دستگاه‌های NAS هم چندین اسلات درایو دارند که می‌توانید چندین هارد در داخل آن‌ها قرار دهید.

هاردهای اکسترنال قابل حمل

در سمت دیگر دسته‌بندی هاردها براساس اندازه، هارد اکسترنال قابل حمل قرار می‌گیرد. هاردهای قابل حمل از همان مکانیسم‌های دیسکی که در داخل لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شود، بهره می‌برند. این هاردها به طور کلی «هاردهای 2.5 اینچی» نامیده می‌شوند؛ ولی در واقعیت کمی بزرگ‌تر از این اندازه هستند. هر هارد اکسترنال قابل حملی باید به آسانی در کیف یا حتی جیب کت جا بگیرد. هاردهای اکسترنال قابل حمل برق خود را از طریق کابل USB که به کامپیوتر وصل می‌شود، تأمین می‌کنند. بنابراین هیچ نیازی به پریز برق یا سیم برق وجود ندارد. برای کسانی که همیشه در حال جا به جا شدن، سفر ، رفتن از یک دفتر به دفتر دیگر و .. هستند؛ احتمالا بهترین هارد اکسترنال یک هارد اکسترنال سبک و قابل حمل است.

چرا از یک هارد اکسترنال استفاده می‌کنیم؟

هاردهای اکسترنال کاربردهای گوناگونی دارند و امروزه دیگر صرفا برای ذخیره‌سازی اطلاعات مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. در این بخش قصد داریم به 5 مورد از کاربردهای مهمی که یک هارد اکسترنال می‌تواند داشته باشد اشاره کنیم.

ذخیره‌سازی اطلاعات

اگرچه برای ذخیره‌سازی اطلاعات پرکاربرد و روزمره هاردهای اینترنال به دلیل دسترسی همیشگی، انتخاب بهتری هستند اما این موضوع همیشه صادق نیست. فرض کنید به یک مسافرت رفته‌اید و قصد دارید بعضی از کارهای خود را در حین سفر انجام دهید.
اگر فضای ذخیره‌سازی هارد اینترنال لپ‌تاپتان کم باشد و یا به هر دلیل نتوانید اطلاعات را به لپ‌تاپ انتقال دهید، یک هارد اکسترنال می‌تواند کاربردی باشد. اگر به برق دسترسی ندارید می‌توانید از هاردهای اکسترنال پرتابل و بدون نیاز به آداپتور استفاده کنید.
علاوه بر این، بعضی از هاردهای اکسترنال دارای بدنه‌ای مستحکم و مقاوم در برابر ضربه، آب و گرد و غبار هستند. بدین ترتیب امنیت اطلاعات شما هم به شکل بهتری تامین خواهد شد.

تهیه نسخه پشتیبان

هارد اینترنال به مادربرد متصل است و اگر نوسان برقی اتفاق بیفتد و یا به کیس ضربه‌ای وارد شود ممکن است اطلاعات ذخیره‌ شده درون هارد نیز آسیب ببینید و یا هارد به طور کامل از کار بیفتد.
هاردهای اینترنال در برابر ضربه، نوسان برق و یا ناکافی بودن توان پاور کامپیوتر بسیار آسیب‌پذیر هستند و ممکن است سریع‌تر از چیزی که فکرش را بکنید اطلاعات با ارزشتان را از دست بدهید! یکی از راهکارهای توصیه شده برای جلوگیری از این مشکل، تهیه نسخه پشتیبان به صورت منظم است.
هارد اکسترنال برای تهیه نسخه پشتیبان فوق‌العاده عالی هستند و با توجه به اینکه خارج از کیس کامپیوتر نگهداری می‌شوند، نه تنها امنیت بالاتری را ارائه می‌دهند بلکه می‌توانند همیشه همراهتان باشند و در مسافرت‌های کاری، تفریحی و یا جلسات مهم، اطلاعاتتان را در دسترس داشته باشید.

ویرایش فایل‌های دیجیتال

افرادی که در زمینه تولید محتوای دیجیتالی فعالیت دارند بدون شک به یک هارد اکسترنال نیاز پیدا خواهند کرد. از هارد اکسترنال می‌توان برای جابه‌جایی آسان فایل‌های پروژه استفاده کرد.
در حالت‌های حرفه‌ای‌تر می‌توان دو هارد اکسترنال را به صورت RAID مورد استفاده قرار داد. در این حالت سرعت دسترسی به اطلاعات و همچنین امنیت اطلاعات افزایش پیدا خواهد کرد. با چینش RAID اگر یکی از هاردهای اکسترنال به هر دلیل دچار اشکال شود، اطلاعات حساس پروژه از بین نخواهد رفت.
علاوه بر این، نرم‌افزارهای ویرایش عکس و فیلم به شما اجازه می‌دهند تا فضایی را به صورت اختصاصی به آنها اختصاص دهید. به این فضا اصطلاحا Scratch Disk گفته می‌شود. با توجه به اینکه Scratch Disk فقط به ذخیره‌سازی اطلاعات مورد نیاز نرم‌افزار اختصاص می‌یابد، عملکرد سیستم را افزایش می‌دهد.

اشتراک گذاری اطلاعات

برای اشتراک گذاری اطلاعات، یک هارد اکسترنال در اغلب مواقع گزینه جذاب‌تری نسبت به راهکارهای ابری یا فلش مموری ظرفیت بالا است. در واقع اگر قصد جابه‌جایی چند فیلم سینمایی با کیفیت 4K یا پروژه‌های ویدیویی را داشته باشید، تنها گزینه‌ی پیش روی شما هارد اکسترنال است!

گیمینگ

یکی از کاربردهای جدیدی که هاردهای اکسترنال ارائه می‌دهند، در زمینه گیمینگ است. در حال حاضر هاردهای اکسترنالی وجود دارد که به طور کامل با کنسول‌های بازی نسل جدید مانند پلی‌استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس سازگاری دارد.
با استفاده از یک هارد اکسترنال SSD یا HDD گیمینگ، می‌توانید در هر لحظه به تعداد بیشتری بازی دسترسی داشته باشید. علاوه بر این، بعضی از هاردهای اکسترنال گیمینگ دارای جلوه‌های نورپردازی و طراحی جذابی هستند که بدون شک با سایر تجهیزات گیمرها، هماهنگی بیشتری را ارائه می‌دهد.

نکاتی که در خصوص یک هارد اکسترنال باید بدانید

برای اینکه یک هارد اکسترنال مناسب با نیازتان را خریداری کنید بهتر است به یک سری نکات توجه داشته باشید. معمولا کاربرانی که تجربه زیادی در این خصوص ندارند با این سوال مواجه هستند که هارد اکسترنال چه مارکی خوب است؟
پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی از جمله نیاز شما و بودجه‌ای که در نظر دارید بستگی خواهد داشت. در این بخش به مهم‌ترین ویژگی‌های هارد اکسترنال مناسب اشاره می‌کنیم تا با در نظر گرفتن آنها، بهترین انتخاب را داشته باشید.

بیشتر بخوانید : ارور فرمت اجباری هارد اکسترنال + نحوه برطرف کردن آن

ظرفیت ذخیره‌سازی

طبیعتا دلیل اصلی خرید هر هارد اکسترنالی ذخیره‌سازی اطلاعات درون آن است. بنابراین در شرایط معمول، هر چقدر فضای ذخیره‌سازی که در دسترس شما قرار می‌گیرد بیشتر باشد بهتر است. اما ممکن است بعضی از کاربران به سرعت و یا استحکام بالاتر نیاز داشته باشند.
خوب است بدانید که با بالاتر رفتن ظرفیت هارد می‌توانید در هزینه خود نیز صرفه‌جویی کنید. برای مثال یک هارد 1 ترابایتی با قیمت حدود 90 دلاری فروخته می‌شود. این در حالی است که ظرفیت 5 ترابایتی همان هارد را احتمالا با قیمتی در حدود 160 دلار می‌توانید پیدا کنید!

SSD یا HDD

همان‌طور که گفته شد، هاردهای اکسترنال در دو نوع SSD و HDD قابل تهیه هستند. هاردهای اکسترنال از نوع اس‌اس‌دی معمولا ابعاد جمع و جور تری دارند و سرعت بالاتری را ارائه می‌دهند. علاوه بر این، از آنجایی که هیچ قطعه متحرکی در این نوع هاردها وجود ندارد، اطلاعاتتان با امنیت بیشتری نگهداری خواهد شد.
خوشبختانه برای خرید بهترین هارد اکسترنال 2021 گزینه‌های زیادی پیش روی شما است. نکته مهم تفاوت قیمتی بین دو نوع اس‌اس‌دی و اچ‌دی‌دی است. در واقع اگر تنها عامل مهم برایتان فضای ذخیره‌سازی باشد، با قیمت یکسان می‌توانید به فضای به مراتب بیشتری در هاردهای HDD دسترسی داشته باشید.

پورت های هارد اکسترنال

بعد از مکانیسم ذخیره‌سازی، نحوه‌ی اتصال هارد اکسترنال به کامپیوتر است که مشخص می‌کند با چه سرعتی می‌توانید به اطلاعات خود برسید. پورت‌های ارتباطی معمولا در حال تغییر هستند؛ ولی این روزها هاردهای اکسترنال از پورت USB استفاده می‌کنند و در مواردی، پورت Thunderbolt (تاندربولت) هم به چشم می‌خورد.

سرعت جابه‌جایی اطلاعات

ظرفیت ذخیره‌سازی تنها عامل مهم برای انتخاب یک هارد درایو نیست. این موضوع مخصوصا در مورد هاردهای اکسترنال از اهمیت بالاتری برخوردار است. در واقع کاربر با خرید یک هارد اکسترنال قصد دارد اطلاعات را خیلی سریع بین دستگاه‌های مختلف جابه‌جا کند. یک هارد دیسک چند ترابایتی اما کند در چنین شرایطی چه فایده‌ای دارد؟
هاردهای اکسترنال از نوع اس‌اس‌دی به طور کلی سرعت‌های بالاتری را برای جابه‌جایی اطلاعات در دسترس قرار می‌دهند. اما قیمت بالا و ظرفیت ذخیره‌سازی محدودِ این درایوها باعث می‌شود تا بسیاری از کاربران هاردهای اکسترنال HDD با رابط‌های اتصال سریع‌تر را ترجیح بدهند.
رابط اتصال قدیمی USB 2.0 از پهنای باند 480 مگابیت بر ثانیه‌ای بهره می‌برد. این در حالی است که استانداردهای جدیدتر USB 3.0، USB 3.1 Gen1 و یا USB 3.2 Gen1 سرعت‌های به مراتب بالاتری را ارائه می‌دهند. پهنای باند این رابط‌ها حداکثر به 5 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.
استانداردهای جدیدتر USB 3.1 Gen2 و USB 3.2 Gen2 نیز وجود دارد که سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه‌ای را در دسترس کاربران قرار می‌دهند. سریع‌ترین استاندارد رابط اتصال USB 3.2 که بعضی از هاردهای اکسترنال از آن بهره می‌برند پهنای باند فوق‌العاده 20 گیگابیت بر ثانیه‌ را میسر کرده است.
اگرچه اکثر هاردهای اکسترنال از پورت‌های USB-A بهره می‌برند، اما هاردهای اکسترنال جدیدتر که سرعت بالایی را ارائه می‌دهند از پورت USB-C برخوردارند. این پورت ابعاد کوچک‌تری دارد و بعضی از آنها به لطف پشتیبانی از پروتکل تاندربولت 3 می‌توانند سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه‌ای را در دسترس کاربر قرار دهند.

سریعترین نوع رابط

در حال حاضر سریع‌ترین نوع رابط Thunderbolt 3 است؛ که با فرض اینکه شما یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر جدید با پورت Thunderbolt 3 داشته باشید، به کار شما می‌آید. همه‌ی مدل‌های جدیدِ لپ‌تاپ‌های اپل MacBook Pro و MacBook Air دارای پورت تاندربولت 3 هستند. لپ‌تاپ‌های ویندوزیِ حرفه‌ای نیز به این پورت مجهز شده‌اند. این رابط با کانکتور USB Type-C کار می‌کند (هرچند که همه‌ی پورت‌های USB Type-C از تاندربولت 3 پشتیبانی نمی‌کنند). حداکثر سرعت انتقال 40 گیگابایت بر ثانیه است. ممکن است یک هارد اکسترنال رومیزی که از Thunderbolt 3 پشتیبانی می‌کند با اتصالات DisplayPort و USB هم کار کند. وجود این امکانات باعث می‌شود بتوانید از هارد اکسترنال به عنوان هاب برای کیبورد، ماوس و دیگر لوازم جانبی کامپیوتر استفاده کنید.

مقاله‌ی دیگری درباره‌ی تاندربولت بخوانید: پورت تاندربولت چیست؟

اگر حافظه SSD یا هارد دیسک اکسترنال با چند درایو داخلی داشته باشید که با آرایه RAID کار می‌کند، فقط مزایای Thunderbolt 3 را برای بهبود سرعت مشاهده خواهید کرد. وجود پورت Thunderbolt 3 برای هاردهای اکسترنال یک استثنا است و نه یک قاعده.

پورت USB تایپ C آن با Thunderbolt 3 سازگاری دارد

یک هارد اکسترنال رومیزی با یک دیسک گردان داخلی یا یک هارد اکسترنال قابل حمل به احتمال قریب به یقین از پورت USB قدیمی استفاده می‌کنند. تقریبا هر هارد اکسترنالی که به تازگی بررسی کرده‌ایم از USB پشتیبانی می‌کند؛ در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای دسکتاپ نیز همین صورت است. پورت‌های USB در همه‌ی وسایل دیده می‌شوند؛ امروزه بسیاری از هاردهای اکسترنال، هم پورت مستطیل‌شکل USB-A و هم پورت بیضی‌شکل USB-C را دارند. این باعث میشود بتوانند بدون نیاز به مُبدل به کامپیوترهایی که فقط یک نوع پورت USB دارند، متصل شوند.

انواع استاندارد USB

علاوه بر تفاوت ظاهری پورت‌های USB، استاندارد آن‌ها هم متفاوت است. پورت‌هایی که روی کامپیوتر قرار دارند براساس زمان خرید کامپیوتر و به‌روز بودن تجهیزات آن، ممکن است از USB 3.0 و USB 3.1 و یا USB 3.2 پشتیبانی کنند. وقتی که به دنبال خرید هارد اکسترنال هستید، نیازی نیست از بابت تفاوت مشخصاتِ این سه نوع یواس‌بی نگران باشید. همه‌ی این استانداردها با هم سازگاری دارند و در دنیای هاردهای اکسترنال تفاوت سرعتیِ چشمگیری بین آن‌ها دیده نمی‌شود. هارد دیسک‌ها خود محدودیت سرعت دارند و این موضوع ارتباطی به USB 3 پیدا نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با تفاوت ها و انواع USB 3.0

تنها موردی که استاندارد USB اهمیت می‌یابد زمانی است که می‌خواهید یک هارد اکسترنال را به پورت قدیمی و کم‌سرعت USB 2.0 وصل کنید. این نوع پورت بهتر است برای وسایلی مثل کیبورد و ماوس استفاده شود. (این پورت شاید نتواند برق کافی برای راه‌اندازی هارد اکسترنال را تأمین کند.) البته همه‌ی کامپیوترهای جدید مجهز به پورت‌های سریع‌تر USB هستند.

قابلیت رمزنگاری

اگر اطلاعات ذخیره شده در هارد حساسیت بالایی دارند، ویژگی‌های امنیتی هارد دیسک مانند قابلیت رمزنگاری اطلاعات حائز اهمیت است. خوشبختانه اکثر هارد درایوهای اکسترنال موجود در بازار حداقل از یک نوع پروتکل رمزنگاری به صورت نرم‌افزاری پشتیبانی می‌کنند.
اگر حساسیت اطلاعات شما در سطح خیلی بالایی باشد می‌توانید از هارد دیسک‌های اکسترنال با سیستم رمزنگاری سخت‌افزاری استفاده کنید. حتی درایوهایی وجود دارند که برای استفاده از آنها باید یک پین کد را مستقیما از طریق صفحه کلید عددی موجود بر روی قاب هارد وارد کرد.

سازگاری

بعضی از هاردهای اکسترنال برای استفاده در سیستم عامل‌های خاصی مانند مک یا لینوکس فرمت شده‌اند. قبل از خرید هارد دیسک در خصوص فایل سیستمِ آن تحقیق کنید و ببینید با کدام سیستم عامل‌ها سازگاری دارد.
البته در هر صورت شما همیشه امکان فرمت کردن مجدد و یا تغییر پارتیشن‌های هارد را دارید. اما اگر به دنبال دردسر اضافی نیستید، بهتر است از همان ابتدا این موارد را چک کنید!

هارد اکسترنال با قابلیت RAID برای چه کسانی لازم است ؟

به یاد داشته باشید بهترین هارد اکسترنال گزینه ای است که به بهترین شکل نیاز شما را برطرف می کند. اگر یک هارد اکسترنال رومیزی بزرگ‌تر با دو یا چند دیسک گردان بخرید؛ به احتمال زیاد با استفاده از نرم‌افزارِ تعبیه شده می‌توانید هارد را به عنوان یک آرایه RAID پیکربندی کنید. با توجه به سطحی از RAID که انتخاب می‌کنید، می‌توانید ظرفیت، سرعت و افزونگی داده (redundancy) یا ترکیبی از آن‌ها را اولویت‌بندی کنید.

هارد اکسترنال با قابلیت raid

مجموعه‌ای از هارد دیسک‌ها که با سطحی از RAID پیکربندی شده‌اند، برای دسترسی سریع‌تر به داده‌ها طراحی شده‌اند و می‌توانند به سرعت SSD نزدیک شوند. اگر اطلاعات مهمی در هارد اکسترنال ذخیره می‌کنید که از دست دادن آن‌ها برای شما گران تمام می‌شود، باید هارد اکسترنالی بخرید که از سطوح 1، 5 یا 10 برای RAID پشتیبانی کند. (یا همان RAID 1، RAID 5 و RAID 10)

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی RAID این مقاله را بخوانید: RAID Controller چیست؟

مقاومت هارد یا ضد ضربه بودن؟

جا به جایی مرتب هارد اکسترنال موضوع حساسی است. برای این کار حتما از مدل های ضدضربه استفاده کنید. برخی مدل‌ها ضربه‌گیرهای پلاستیکی دارند. برخی دیگر حتی استانداردهای نظامی را برای مقاومت در برابر شوک و ضربه و گردوغبار دریافت کرده‌اند.

برای توضیحات بیشتر مقاله‌ی IP Rating چیست را بخوانید.

و صد البته اگر هارد اکسترنال را همراه خود می‌برید، دوست دارید که ظاهری زیبا داشته باشد. برخی از هاردهای اکسترنال در چندین رنگ عرضه شده‌اند و برخی دیگر بسیار کوچک هستند که در جیب جا می‌شوند!

گارانتی هارد اکسترنال

مورد دیگری که باید به آن توجه کنید، گارانتی است. گارانتی طولانی‌مدت ضمانتی برای کیفیت هارد اکسترنال است. البته اگر هارد اکسترنال از دست شما بیفتد و خراب شود، به احتمال زیاد شامل گارانتی نمی‌شود. اگر هارد اکسترنال به دلیل مشکلات سیستمی دچار خرابی شود، با گارانتی می‌توانید آن را تعویض کنید.شاید برای کسانیکه یک بار تمام اطلاعات خود را در اثر یک ضربه از دست داده اند، بهترین هارد اکسترنال یک هارد با گارانتی معتبر باشد. مهمتر اینکه با گارانتی آونگ می‌توانید تا یک سال اطلاعات خود را به صورت رایگان ریکاوری کنید؛ این خدمات در بسیاری از گارانتی‌ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید : هرآنچه که باید درباره بازیابی یا ریکاوری هارد اکسترنال بدانید!

برای آنکه شما را در مسیر درستی قرار دهیم، در پایان سه تا از بهترین هاردهای اکسترنال 2021 را معرفی کرده‌ایم.

معرفی 3 مورد از بهترین هاردهای اکسترنال

در این بخش قصد داریم 3 مورد از بهترین هاردهای اکسترنال 2021 را به شما معرفی کنیم. این هارد دیسک‌ها برای کاربرانی با نیازمندی‌های مختلف جزء بهترین گزینه‌ها خواهند بود.

هارد دیسک اکسترنال ای‌دیتا مدل HM800

اگر حجم فایل‌هایی که باید ذخیره شوند زیاد است و به دنبال یک گزینه مقرون به صرفه هستید، Adata HM800 یکی از بهترین هاردهای اکسترنال 2021 است. این هارد اکسترنال در سه مدل 4، 6 و 8 ترابایتی در بازار عرضه شده است.
ای‌دیتا در این هارد اکسترنال از رابط اتصال پرسرعت USB 3.1 Gen 1 استفاده کرده است که تا 5 برابر سریع‌تر از هاردهایی با رابط USB 2.0 عمل می‌کند. طراحی فلزی، قابلیت بک‌آپ‌گیری با یک دکمه و رمزنگاری با پروتکل 256 بیتی AES از دیگر ویژگی‌های مثبت این هارد اکسترنال هستند.

اس‌اس‌دی اکسترنال ای‌دیتا مدل SE900G

گیمرها و افرادی که سرعت و زیبایی هارد اکسترنال مهم‌ترین اولویت‌هایشان برای انتخاب است، می‌توانند به سراغ Adata SE900G بروند. این اس‌اس‌دی اکسترنال از طراحی بسیار زیبا با نورپردازی RGB و بدنه‌ای باریک بهره می‌برد و فقط 160 گرم وزن دارد.
این اس‌اس‌دی جذاب در سه ظرفیت 512 گیگابایت، 1 و 2 ترابایتی به بازار عرضه شده است و از رابط اتصال پرسرعت USB 3.2 Gen 2×2 از نوع Type-C بهره می‌برد. با استفاده از این اس‌اس‌دی می‌توانید اطلاعات را با حداکثر سرعت 2000 مگابایت بر ثانیه انتقال دهید!

هارد اکسترنال ای دیتا HD830

اگر دائما اطلاعات حساسِ پروژه را با خود جابه‌جا می‌کنید، به یک هارد اکسترنال مقاوم و جان سخت نیاز دارید. هارد اکسترنال ای‌دیتا HD830 تقریبا بهترین هارد اکسترنال 2 ترابایت ضد ضربه در سال 2021 است که می‌توانید تهیه کنید.

HD830 بهترین هارد اکسترنال 2021

این هارد اکسترنال در سه ظرفیت 2، 4 و 5 ترابایتی عرضه شده است و علاوه بر مقاومت بسیار بالا در برابر شرایط محیطی نامساعد، دارای نورپردازی RGB و ابعاد جمع‌وجور است. Adata HD830 در برابر آب، گرد و غبار، فشار، شوک و سقوط از ارتفاع مقاوم است و رابط USB 3.2 آن نیز سرعت بالایی را در دسترس قرار می‌دهد.

هارد اکسترنال ای دیتا HD830 بسیار مقاوم است. این هارد با طراحی بی‌نظیر، استانداردهای نظامی و مقرون به صرفه بودن، یک انتخاب عالیست. در این ویدیو میزان مقاومت این هارد اکسترنال را آزموده ایم.

ویژگی‌های هارد اکسترنال ای دیتا HD830

  • دارای استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر آب و گردوغبار
  • بدنه‌ی بسیار مقاوم در برابر ضربه و فشار
  • قیمت بسیار مناسب نسبت به ظرفیت و کیفیت ساخت
  • در دو رنگ مختلف

چگونه از یک هارد اکسترنال استفاده کنیم؟

استفاده از هاردهای اکسترنال فوق‌العاده آسان است. اکثر هاردهای اکسترنال دارای پورت رایج USB-A هستند که امکان اتصال آنها به انواع دستگاه‌ها را میسر می‌کند. اما بعضی از هاردهای اکسترنال از پورت‌های جدیدتر USB-C بهره می‌برند. برای استفاده از این نوع هاردها بهتر است ابتدا سازگاری کامپیوتر دسکتاپ یا لپ‌تاپتان را بررسی کنید.
اگر از هارد اکسترنال HDD استفاده می‌کنید، برای جلوگیری از ایجاد بدسکتور و کاهش عمر مفید درایو، بهتر است نکاتی را رعایت کنید. اگر قصد خاموش کردن کامپیوترتان را دارید، حتما قبل از آن اتصال هارد را جدا کنید.

جمع‌بندی

در حال حاضر هاردهای اکسترنال با تنوع زیادی در بازار وجود دارند. برای انتخاب بهترین مارک هارد اکسترنال باید به نوع کاربری و بودجه خود توجه داشته باشید.
اگر قصد آرشیو کردن اطلاعات را دارید، هاردهای اکسترنال از نوع HDD با ظرفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه، بهترین انتخاب هستند. هارد دیسک اکسترنال ای‌دیتا مدل HM800 با رابط اتصال USB 3.2 Gen 1 و ظرفیت 4 تا 8 ترابایتی، به خوبی نیازهای شما را برطرف می‌کند.
اگر علاوه بر ذخیره‌سازی حجم نسبتا زیاد اطلاعات، به سرعت بالایی هم نیاز دارید، هاردهای اکسترنال SSD انتخاب بهتری هستند. اس‌اس‌دی اکسترنال ای‌دیتا مدل SE900G دارای طراحی فوق‌العاده زیبا با نورپردازی RGB و رابط پرسرعت USB 3.2 Gen 2×2 است. این درایو در ظرفیت 512 گیگابایت تا 2 ترابایت در دسترس است.
در صورتی که بودجه محدودی دارید و یا فضای ذخیره‌سازی از اهمیت بالاتری برخوردار است، ترجیحا از هاردهای اکسترنال HDD با رابط اتصال USB 3.1 به بالا استفاده کنید. برای آن دسته از کاربرانی که مدام هارد اکسترنال را جابه‌جا می‌کنند، مدل‌های مستحکم و ضد ضربه انتخاب‌های بسیار خوبی هستند.
هارد دیسک اکسترنال ADATA HD830 بهترین هارد اکسترنال 2 ترابایت ضد ضربه است که از رابط اتصال جدید USB 3.1 پشتیبانی می‌کند. این هارد اکسترنال در برابر شرایط محیطی و عوامل آسیب‌رسان مقاومت بسیار خوبی دارد و دارای گواهینامه نظامی MIL-STD-810G 516.6 است.